Za svoju kariéru som sa stretol s množstvom rôznych webových stránok. Niektoré boli skvelé, niektoré už menej. Všimol som si však určité prvky a veci týchto webov, ktoré výrazne ovplyvňovali (negatívne) výkonosť PPC reklám, ktoré sa následne spúšťali. Toto je za mňa 10 vecí na webe, ktoré môžu negatívne vplývať na výkonnosť PPC reklám a osobne ich odporúčam riešiť.
Pomalé načítanie stránky
Rýchlosť načítania stránky za mňa patrí k najdôležitejším veciam, ktoré môžu výrazne negatívne ovplyvniť vaše marketingové aktivity alebo kampane. Mnohokrát sa mi stalo, že keď som zisťoval prečo majú reklamy zlú výkonnosť, bol tu práve web, ktorý sa načítaval veľmi veľa sekúnd.
Skoro polovica návštevníkov očakáva, že sa stránka načíta do 2 sekúnd. Každé dlhšie načítanie môže stránku potom stáť objednávky, dopyty a návštevnosť, ktorá kvôli dlhému načítaniu odíde preč.
Na internete nájdete rôzne štúdie k tejto problematike, ktoré ukazujú, že čím dlhšie sa stránka načítava, tým klesá konverzný pomer webu. Napríklad na tejto stránke spomínajú, že z konverzného pomeru napr. 1,9% pri 2,4 sekundovom načítaní stránky sa viete dostať na konverzný pomer 0,6% pri načítaní stránky viac ako 5,7 sekúnd.
Ak sa váš web načítava veľmi dlho, určite to odporúčam riešiť, čo najskôr. Dôvodov môže byť veľa, niektoré môžu byť jednoduchšie, ale aj komplikovanejšie na úpravu. Budete však s veľkou pravdepodobnosťou potrebovať web developera na vyriešenie týchto problémov.
Tip na článok: Marketing nie je len o propagácii. Čo reálne najviac zvyšuje predaj?
Komplikovaná navigácia na stránke
Predstavte si, že prídete na web a neviete ako sa dostať k produktom na e-shope, začať nákupny proces, prípadne ako sa prekliknúť do košíka a dokončiť nákup alebo vás zaujme služba firmy a neviete nájsť formulár na odoslanie dopytu alebo kontaktné informácie, cez ktoré by ste sa im ozvali.
Toto sú veci, ktoré môžu komplikovať návštevníkovi život na stránke. Čím komplikovanejšie to celé bude, tým klesá pravdepodobnosť, že získame dopyt, objednávku alebo udržíme človeka na webe.
Stránku, jej prvky a informácie sa snažte mať, čo najjednoduchšie dostupné a odpovedajte ľuďom na ich potenciálne otázky, čo najskôr. Ak máte napríklad e-shop s komplikovaným produktom a teda aj nákupným procesom, napíšte o tom ako prebieha vybavenie objednávky k produktu alebo prelinkujte na takýchto obsah pri produkte, nech sa človek vie na to veľmi rýchlo dostať.
Ak máte informácie o službe a cenník na dvoch rôznych podstránkach, spojte ich do jednej alebo ak sa to nehodí aspoň prelinkujte na podstránke služby na cenník, nech sa človek vie k tomu veľmi rýchlo dostať.
Celá navigácia a pohyb na stránke by mal byť, čo najjednoduchší a človek by sa tam nemal strácať.
Chybné prelinky
Prelink, ktorý odkazuje na neexistujúcu stránku je vec, ktorá sa stane na každej stránke. Môźeme zmeniť URL adresu nejakej podstránky, článku, prípadne túto podstránku úplne vymazať. Tento problém sa dá celkom jednoducho vyriešiť nahradením chybného odkazu iným alebo ak to je možné, tak zrušením daného prelinku.
Takéto chybné prelinky však môžu negatívne ovplyvňovať reklamy a naše marketingové aktivity, keďže človek, ktorý sa preklikne na takúto chybnú stránku môže odísť z webu preč a nevrátiť sa.
Odporúčam si raz za nejaké obdobie dať prebehnúť váš web napr. toolom Screaming Frog, či sa tu nenachádzajú chybné prelinky. Prípadne kontakujte svojho SEO špecialistu.
Chaotický a komplikovaný nákupný proces
Tento bod súvisí aj už so spomínanou komplikovanou navigáciou na webe, no dal som to aj ako samostatný bod, keďže tento problém veľmi výrazne vie ovplyvniť výkonnosť reklám a marketingových aktivít.
Na webe by ste sa mali snažiť mať nákupný proces, čo najjednoduchší. Na pár klikov sa dostať k potrebným informáciam a objednať, prípadne odoslať dopyt. Ak to bude veľmi komplikované, pravdepodobnosť dopytu / objednávky sa bude blížiť k nule.
Ja osobne som sa častokrát napríklad stretával s veľmi komplikovanými a dlhými formulármi na odoslanie dopytu. Komplikovaným košíkom, prípadne komplikovanou procedúrou pri pridávaní produktu do košíka.
Ak sa to dá, tak platí, že čím jednoduchšie, tým lepšie.
Veľmi veľa informácii / málo informácii
Za mňa oba extrémy nie sú moc ideálne. Videl som weby, kde bolo veľmi veľa informácii a textu. Človek nevedel, čo má skôr čítať a hlavne som si častokrát pri pohľade na tie texty povedal, že toto sa mi nechce čítať. Všetkého veľa škodí a platí to aj pri texte a obsahu na webe. Odporúčam tu mať len podstatné veci, ktoré môžu potencionálneho zákazníka zaujať.
Druhý extrém je veľmi málo informácii a textu. Na stránke nájdete minimum info o produkte a službách, čo tiež za mňa nie je dobré. Človek sa nedozvie o vás dostatočné info alebo o produkte. Treba preto nájsť zlatú strednú cestu a dať informácie, ktoré sú dôležité. Najmä v dnešnej digitálnej dobe máme na zaujatie a udržanie pozornosti návštevníka veľmi málo času, preto premýšlajte, čím si ho na webe udržať a zaujať.
Tip na článok: Falošné konkurenčné výhody
Málo CTA prvkov
Call-to-action (CTA) prvky alebo buttony sú na webe veľmi dôležité. Navigujú návštevníka k nejakej akcii, ktorú očakávame. Môžeme od návštevníkov chcieť, aby nás napríklad kontaktovali, pridali produkt do košíka, pridali sa na odber newslettra, stiahli si dokument, …
CTA nemusia byť len v tlačidlách, ale aj v textoch.
Prečo sú dôležité?
- Pomáhajú zvyšovať konverznú mieru webu
- pomáhajú zlepšovať orientáciu na webe a prechodnosť medzi stránkami
- zvyšujú pravdepodobnosť, že návśtevníkov vďaka interakciám ostane dlhšie na webe
Stránka nie je responzívna, prispôsobená pre mobily
V dnešnej dobe uź menej vídaný jav ako v minulosti, no stále sa nájdu nejaké weby, ktoré nie sú responzívne – prispôsobené pre mobily. Každý rok rastie počet užívateľov smartphonov a očakáva sa, že tento trend bude stále pokračovať aj ďalšie roky.
Vašu webovú stránku by ste mali mať určite mobile friendly a responzívnu. Ja osobne odporúčam pri akomkoľvek dizajnovaní stránky alebo tvorbe obsahu prispôsobovať web primárne mobilom a až potom desktopom alebo iným zariadeniam.
Ak používate Google Analytics, viete si v ňom dokonca pozrieť koľko návštevníkov prichádza na web práve z mobilov.
Žiadne kontaktné informácie
Ak na vašej webovej stránke nie sú žiadne kontaktné informácie alebo informácie o tom, kto za webom stojí, môže to znížiť dôveryhodnosť stránky a v konečnom dôsledku aj výkonnosť reklám.
Mať na webe kontaktné informácie, na ktoré vás môže niekto kontaktovať je za mňa štandardná vec, bez ktorej si neviem normálny web predstaviť. Nemusíte tu mať hned telefónne číslo na seba, no aspoň mailový kontakt je za mňa štandard. V dnešnej dobe by som na web umiestnil aj odkaz na sociálne siete vašej firmy.
Skryté / zapadnuté dôležité informácie
Niekedy sa dostanem k webovým stránkam, ktoré majú niektoré dôležité informácie skryté (či už úmyselne alebo neúmyselne). A to je častokrát chyba. Dôležité informácie musia byť ľahko dohľadateľné a na očiach. Ak máte napr. ponuku, cenu, dôležitú info napr. na podstránke, ku ktorej sa len tak ľahko nedostanete, návštevník sa o tejto podstránke nemusí dozvedieť a vy napr. nezískate dopyt / objednávku. Taktiež niektoré weby radi zobrazujú určité informácie až po odkrytí / odrollovaní týchto informácii na podstránke (sú teda skryté, ak ich nerozkliknete). Takéto rozklikávanie informácii môže byť ok, ak to má byť nejaký dovysvetlujúci text a z hľadiska dizajnu sa vám nezmestil na podstránku. Ak tam, ale niečo skryjete naozaj podstatné, môžete sa zbytočne obrať o potencionálneho zákazníka.
Obsah bez štruktúry
Neraz sa mi stalo, že som pracoval na projekte, ktorý mal množstvo obsahu na podstránkach alebo článkoch, ale štruktúrovo nebol moc dobre urobený. Na webe bol len nahodený čistý text a celý obsah sa čítal veľmi ťažko.
Pri tvorbe textov sa odporúčam zamerať aj na toto. Nezabudnite si obsah rozdeliť do nejakej štruktúry a rôznych odstavcov, oddeliť časti nadpismi a podnadpismi. Ja osobne rád pridávam do článkov / na podstránky aj rôzne vizuálne prvky, ktoré skvalitnia obsah – obrázky, videá, infografiky, …