Ak ste niekedy riešili marketing na internete, určite ste sa už stretli s pojmom PPC reklama alebo PPC špecialista. V tomto článku si vysvetlíme kto je PPC špecialista a čo by mal ovládať. Ako zistiť kto je kvalitný PPC špecialista a komu sa naopak vyhnúť?
V dnešnej dobe je internet dennodennou súčasťou nášho života. Vedeli ste, že až 82% domácností na Slovensku má pripojenie na internet? (zdroj: ec.europa.eu) Dôležitosť internetovej reklamy z roka na rok narastá, čo si uvedomujú aj firmy. V roku 2019 sa do reklamy na internete investovalo až 50,1% celkových nákladov na reklamu (zdroj: www.emarketer.com).
Čo sú PPC reklamy?
PPC reklamy by som najjednoduchšie vysvetlil ako reklamy na internete (v Google, Facebooku, Instagrame a inde). Pojem PPC pochádza z anglického slova “Pay per click”, doslovne preložené “platba za kliknutie”. Ak vás podrobnejšie zaujíma tento pojem, v tomto článku nájdete podrobnejšie vysvetlenie – kde nájdete PPC reklamu, jej výhody, nevýhody a množstvo iných informácii.
Kto je PPC špecialista?
Je to človek, ktorý vytvára, spravuje a optimalizuje reklamy na internete. Podľa vašich potrieb umiestni reklamu v Google, na Facebooku, na Instagrame, Linkedine a na iných kanáloch.
Každý PPC špecialista pracuje s veľkým množstvom dát. V každej kampani analyzuje počet kliknutí, počet objednávok z reklamy, počet zobrazení a množstvo iných dôležitých metrík. Tie následne vyhodnocuje a navrhuje nové kroky a odporúčania.

Dobrý PPC špecialista by mal mať:
- analytické myslenie – vedieť vyhodnotiť veľké množstvo dát a následne určiť efektívne zmeny v kampaniach.
- strategické myslenie – vedieť určiť akým spôsobom sa dostať k vytýčenému cieľu.
- technický cit – častokrát komunikuje s programátorom o rôznych technických zmenách a zapracovaniach návrhov na webe. Zároveň kontroluje splnenie jeho úloh. Bez technického zázemia je to veľmi ťažké.
- podnikateľské myslenie – orientovať sa v podnikateľskej oblasti a využívať obchodný prehľad na propagáciu produktov a služieb
- kreatívne myslenie – hľadá nové cestičky a spôsoby ako dosiahnuť požadované výsledky.
- komunikačné zručnosti – aktuálnu situáciu kampaní, dáta a výsledky by mal vedieť odprezentovať aj iným členom tímu, ktorí až tak do PPC systémov nevidia.
- marketingový prehľad – do určitej miery sa vyznať aj v iných oblastiach marketingu (SEO, Social Media, UX/UI, …) a na zistené nedostatky vedieť upozorniť. PPC kampane vo veľkej miere ovplyvňuje stav webu, vnímanie značky firmy a množstvo iných faktorov.
Čo robí PPC špecialista?
Každý PPC špecialista by mal:
- vedieť vytvoriť kampane v Google Ads, Business Manageri, Skliku a iných reklamných systémoch.
- ovládať Google Analytics alebo podobné analytické nástroje. Vďaka nim dokáže lepšie vyhodnotiť prínos kampaní a iných marketingových aktivít.
- vedieť vyhodnocovať dáta z reklamných systémov a analytických nástrojov – mal by vám vedieť povedať, či sú výsledky dobré alebo zlé a kriticky vyhodnotiť výsledky kampaní.
- vedieť analyzovať dáta, sledovať a vyhodnotiť výsledky kampane a na základe nich navrhnúť zmeny.
- sledovať trendy, novinky a adaptovať sa na zmeny a neustále meniace sa reklamné systémy.
- vedieť zadať programátorom, čo potrebuje nastaviť a pripraviť. Niektoré kampane si vyžadujú aj zásah programátora a PPC špecialista by mu mal vedieť vysvetliť, čo potrebuje.
Samozrejme, čo všetko vám bude vedieť spraviť PPC špecialista bude závisieť od jeho skúseností, praxe a špecializácie. Čím je PPC špecialista skúsenejší, tým rastú aj jeho zručnosti, skúsenosti, a samozrejme zároveň aj cena.

Čo PPC špecialistia nerobí?
Keď si pozriem rôzne inzeráty na internete nájdem rôzne požiadavky na PPC špecialistu, ktoré s jeho prácou nemajú takmer nič spoločné.
- tvorbu grafických bannerov (toto robí grafický dizajnér) – PPC špecialista zvyčajne len navrhne aké bannery potrebuje, čo by mali obsahovať.
- copywriting – tvorba reklamných textov (texty do bannerov zvyčajne vytvára copywriter) – PPC špecialista častokrát navrhuje, čo potrebuje v banneroch a v kampani odkomunikovať, no už priamo tvorbu reklamných textov odporúčam zadať copywriterovi. Samozrejme určité jednoduché texty zvládne spraviť aj PPC špecialista, no nečakajte od neho veľké kreatívne výstupy. Na to sú iní špecialisti. Dobrý PPC špecialista sa zameriava úplne na iné oblasti.
- programovanie (toto robí programátor) – PPC špecialista nevytvára, neupravuje a neprogramuje weby. Neprogramuje feedy alebo rôzne kódy.
Samozrejme sa môže stať, že niekto bude ovládať niektoré spomenuté veci na dobrej úrovni, avšak je to skôr výnimka ako pravidlo. Ja sám poznám niektorých PPC špecialistov, ktorí sú napríklad veľmi dobrí vo vymýšľaní textov alebo vo vytváraní grafických bannerov.
Na čo si dať pozor?
PPC kampane si dokážete samozrejme vytvoriť aj vy sami, no ak chcete mať istotu, že bude všetko nastavené tak ako má byť, môžete požiadať o pomoc PPC špecialistu a samotnú kampaň zveriť do jeho správy.
Nájsť kvalitného PPC špecialistu nie je jednoduché. Ak už ale niekoho máte, mali by ste si určite zistiť, aké má skúsenosti, pre akých klientov pracoval a aké výsledky dosiahol.
ODMIETNUTIE PRÍSTUPU DO REKLAMNÝCH SYSTÉMOV – Určite by som si dal pozor na takých, ktorí vám nedajú prístup do reklamného systému, v ktorom bude bežať vaša kampaň. Požiadajte si o dostatočné práva, aby vám v prípade ukončenia spolupráce mohli odovzdať účty.
Už sa veľakrát stalo, že mi klienti povedali, že mi nemôžu dať prístup do ich kampaní, lebo bývaly PPC špecialista im ho odmieta odovzdať. Vždy si na začiatku spolupráce overte, či vám bude dané účty možné odovzdať.
Taktiež by som si dal pozor na „SĽUBY“ a „GARANCIU VÝSLEDKOV“. Také jednoduché to bohužiaľ nie je a výsledky sa určite garantovať nedajú. To, či bude PPC kampaň úspešná alebo nie ovplyvňuje množstvo faktorov, ktoré veľakrát ani samotný PPC špecialista nedokáže ovplyvniť a len sa im prispôsobiť. Žiaľ boli prípady, keď výsledky neboli uspokojivé a sklamané firmy vďaka takémuto prístupu zanevreli na PPC kampane.