Čo je analýza kľúčových slov?

Plánujete si dať urobiť analýzu kľúčových slov? Neviete, čo to je? Prípadne prečo sa to vôbec robí a k čomu to je dobré? V tomto článku si všetko vysvetlíme a na záver aj ukážeme ako môže vyzerať moja analýza kľúčových slov.

Čo to je? A prečo sa robí?

Analýza kľúčových slov sa využíva najmä v digitálnom marketingu (no nie len tam) napríklad pri optimalizácii webových stránok (SEO), PPC kampaniach, tvorby webového stromu, písania článkov alebo v iných prípadoch.

Pri analýze kľúčových slov skúmame a snažíme sa identifikovať kľúčové slová alebo frázy, ktoré ľudia vyhľadávajú napríklad vo vyhľadávačoch (napr. Google).

Táto analýza je veľmi dôležitá, pretože vďaka nej vieme aké slová ľudia hľadajú a v akých objemoch. Podľa toho vieme zistiť na aké kľúčové slová sa zamerať v SEO, PPC, pri tvorbe webu. Môžeme napríklad zistiť, že hľadajú službu / produkt, ktorý my neponúkame (a môžeme ho zaradiť do portfólia ponúkaných služieb / produktov).

Analýza kľúčových slov nám môže ukázať sezónnosť daných kľúčových slov – opäť to vieme využiť pri mnohých veciach a činnostiach, napríklad aj pri plánovaní rozpočtu. V analýze môžeme vidieť aj orientačnú cenu za kliknutie rôznych kľúčových slov a vďaka tomu si vypočítať orientačný rozpočet, ak chceme cieliť na dané kľúčové slová v PPC kampaniach.

Čo sú kľúčové slová?

Kľúčové slová sú slová alebo frázy. Ľudia tieto kľúčové slová napríklad zadávajú do vyhľadávača (napr. Google), aby našli, to čo hľadali. Môžu to byť odpoveď na nejaký problém, konkrétny produkt, služba, miesto, …

Pre firmy a weby sú tieto kľúčové slová veľmi dôležité, pretože podľa nich zvyčajne prispôsobujú obsah na svojom webe, aby mohli zlepšovať svoje SEO pozície. Na tieto kľúčové slová môžu cieliť PPC reklamy, prípadne tieto informácie využiť pri tvorbe služieb alebo produktov, alebo na iný účel.

Shortail vs Longtail

Kľúčové slová môžeme ešte rozdeliť na longtail a shortail, teda krátke a dlhé kľúčové slová.

Krátke kľúčové slová pozostávajú zvyčajne z jedného slova, sú veľmi vyhľadávane, avšak veľmi všeobecné a je celkom ťažké sa na ne dostať so svojím webom na prvé pozície.

Napríklad pri PPC kampaniach mávajú zvyčajne nižší konverzný pomer.

Dlhšie kľúčové slová pozostávajú z viacerých slov, sú však vyhľadávané v omnoho menších objemom ako krátke kľúčové slová, no vďaka nim vieme presnejšie vytušiť, čo človek hľadá a vďaka tomu aj lepšie prispôsobiť obsah danému kľúčovému slovu = je väčšia šanca, že sa dostaneme na lepšie pozície vo vyhľadávači.

Zároveň je väčšia šanca, že napríklad v PPC kampaniach budú mať tieto kľúčové slová lepší konverzný pomer ako krátke kľúčové slová.

Aké kľúčové slová sú pre mňa vhodné?

Pre každú firmu a segment sú iné kľúčové slová vhodné a dôležité. Záleží aj na tom ako ich chcete ďalej využiť. Ja osobne si odporúčam takéto kľúčové slová rozdeliť do 4 kategórii:

  • hlavné biznisovo konverzné kľúčové slová (je veľká šanca, že pri nich príde konverzia v bližšej dobe)
  • vedľajšie biznisové kľúčové slová (malá šanca, že príde konverzia v blízkej dobe, no súvisí s našim biznisom)
  • kľúčové slová, ktoré sú vedľajšie, ale tématicky blízke (nesúvisí s našim biznisom, ale naša cieľová skupina hľadá tieto kľúčové slová a z časti s nami súvisia)
  • kľúčové slová, ktoré sú mimo našej oblasti (kľúčové slová, ktoré s nami vôbec nesúvisa)

Príklad:

Môžeme si k tomu dať príklad na službe PPC kampane:

  • Hlavné biznisovo konverzné kľúčové slová: PPC kampane, PPC agentúra, PPC freelancer
  • Vedľajšie biznisové kľúčové slová: Čo je PPC, Ako vytvoriť Google Ads účet, Ako stiahnuť faktúru z Google Ads, rozmery Google Ads bannerov
  • Kľúčové slová, ktoré sú vedľajšie, ale tématicky blízke: Ako zvýšiť tržby, Ako získať zákazníkov, marketingový plán
  • Kľúčové slová, ktoré sú mimo našej oblasti: ako sa naučiť bicyklovať, steak recept, …

Tip na článok: SEO case study: Medziročné zvýšenie organickej návštevnosti o 377% (v desaťtisícoch)

Príklad využitie: Tvorba obsahu

Analýza kľúčových slov sa častokrát využíva pro tvorbe contentu napríklad do blogových článkov. Analýza nám môže ukázať aké témy ľudia, prípadne potencionálny zákazníci vyhľadávajú a my môžeme na základe toho vytvoriť obsah. Napríklad, ak hľadajú čo je seo, môžeme urobiť článok s vysvetlením, čo je to SEO. Ak hľadajú KTM bicykle skúsenosti, môžeme napríklad urobiť článok o skúsenostiach s bicyklami značky KTM. Ak hľadajú pestovanie jahody, môžeme urobiť článok s návodom o pestovaní jahôd. Ak bude obsah kvalitný a zapáči sa vyhľadávaču (napr. Google), môžeme získať prvé pozície vo vyhľadávaní a vďaka tomu aj organickú návštevnosť.

Odporúčam vytvárať obsah na základe kľúčového slova a obsah mu prispôsobiť, nie naopak – kľúčové slovo hľadať k už vytvorenému obsahu.

Príklad využitie: SEO

Z časti SEO sme už načrtli v predošlom príklade (tvorba obsahu). Kľúčové slova z analýzy viete napríklad využiť pri návrhu webového stromu, prípadne pri tvorbe nových podstránok už na existujúcom webe. Predávame napríklad detské oblečenie. V analýze zistíme, že ľudia napríklad hľadajú oblečenie pre bábätká, oblečenie pre deti do 3 rokov, oblečenie pre deti do 10 rokov, … Takéto podstránky na webe nemáme, preto ich môžeme vytvoriť a neskôr pokračovať s danými podstránkami s ďalšími SEO aktivitami. Analýza kľúčových slov nám teda môže ukázať aké podstránky a teda aj obsah nám na webe chýba.

Príklad využitie: PPC

Ak pri tvorbe PPC kampaní plánujeme využívať searchové kampane, určitú analýzu kľúčových slov (aspoň nejakú malú) budete musieť urobiť. Vďaka nej si vieme kľúčové slová kategorizovať do rôznych reklamných skupín, prípadne kampaní. Vieme si vďaka tomu aj vypočítať aj orientačný rozpočet na rozbeh kampane, keďže napríklad Keyword planner nám pri kľúčových slovách častokrát ukazuje aj orientačnú cenu za kliknutie. Vieme tak zistiť, či zvolené kľúčové slová, na ktoré ideme cieliť kampane budú potrebovať rozpočet minimálne 300 eur alebo 3000 eur.

Príklad využitie: Rozšírenie služby / produktov

Ako som už spomínal, analýza kľúčových slov nám vie ukázať, čo ľudia hľadajú a niekedy aj odhaliť službu / produkt, ktorý my neponúkame. Napríklad môžeme zistiť, že ľudia hľadajú služby webovej analytiky, ktoré my neponúkame a mohli by sme. Prípadne, že hľadajú značku produktu, ktorú my na e-shope nemáme a mohli by sme mať. Prípadne, že hľadajú typ školenia, ktoré nerobíme, ale vieme ho urobiť.

Vďaka analýze kľúčových slov môžete teda objaviť nové možnosti na trhu, ktoré ste doteraz nemali pokryté.

Odkiaľ vieme nájsť kľúčové slová, a čo ľudia vyhľadávajú?

Aby sme takéto kľúčové slová našli a urobili analýzu kľúčových slov, je potrebné urobiť data mining a pozbierať z rôznych zdrojov, čo najviac kľúčových slov. Môžete na to použiť rôzne nástroje ako napríklad Marketing Miner, Collabim, Ahrefs, Search Console, Keyword Planner alebo iné.

Získané kľúčové slová je potrebné následne očistiť a kategorizovať (to je tá náročnejšia úloha). Len samotné vytiahnuté kľúčové slová z nejakého toolu vám toho veľa nepovedia. Analýzy kľúčových slov vedia totiž priniesť naozaj množstvo zaujímavých informácii.

Ako môže vyzerať analýza kľúčových slov?

Každá analýza kľúčových slov môže vyzerať inak, hlavne podľa toho kto ju robí. Môže obsahovať rôzne informácie a môže ísť do rôznej hĺbky. Môžete mať analýzu kľúčových slov s par desiatkami kľúčových slov až po analýzu, kde budete mať viac ako 50 000 kľúčových slov. Takéto analýzy sú veľmi náročne a aj častokrát celkom drahé. Čím pôjdeme do väčšej hĺbky, čím viac sa budeme snažiť slová kategorizovať, tým takáto analýza bude trvať dlhšie.

Ja osobne analýzu kľúčových slov dodávam v Google Sheete alebo v Excel formáte.

Ilustračný príklad malej analýzy kľúčových slov z jednej kategórie:

Ilustračný príklad ako môže vyzerať analýza kľúčových slov – tento príklad ukazuje hĺbkovú analýzu kľúčových slov:

Prípadne pre lepšiu prehľadnosť a filtrovanie dát môžete mať takúto analýzu kľúčových slov aj v Lookerstudiu. Na tomto linku si môžete pozrieť ilustračný príklad mojej analýzy kľúčových slov v Lookerstudiu.

Čo ďalej?

Analýzu kľúčových slov si neodporúčam robiť len preto, lebo “sa to robí”. Od začiatku by ste mali mať predstavu, za akým účelom ju chcete a podľa toho si treba určiť do akej hĺbky sa pri nej má ísť. Podľa mňa je celkom zbytočné robiť hĺbkovú analýzu kľúčových slov s 30 000 kľúčovými slovami, keď napríklad nemáte vôbec vybudovaný copywriterský team, aby kľúčové slová v takomto objeme mohol využiť a písať na základe nich články. Prípadne ak budete mať rozpočet 200 eur na mesiac na PPC a možno zacielite len na pár kategórii kľúčových slov. V takom prípade vám bude stačiť menej hĺbková analýza kľúčových slov.

Zároveň netreba zabudnúť, že kľúčové slová sa môžu v čase meniť (to čo sa hľadá a aj ich objem). Takže 5-ročná analýza kľúčových slov môže byť kľudne už neaktuálna.

X