Zápisník zubárky je projekt, ktorý bol vytvorený primárne na edukáciu širokej masy ľudí ohľadom zubnej hygieny. V predošlej časti sme si popísali začiatok nášho projektu a ukázali aké aktivity sme riešili, aby sme naše kapacity využili, čo najefektívnejšie. Jednalo sa o 1. etapu nášho projektu, kde sme si potrebovali otestovať, či môže mať náš projekt úspech a oplatí sa ho škálovať. Po úspešnom otestovaní a zistení rôznych zaujímavých vecí sme sa presunuli k 2. etape projektu, o ktorej si povieme v tomto článku.

Nový web
2. etapu nášho projektu sme začali vytvorením novej webovej stránky. Tá mala 2 úlohy. Jednu primárnu a jednu sekundárnu. Primárna bola opäť edukovať trh. Sekundárna bola prinášať nových pacientov pre doktorku. Na základe týchto dvoch cieľov bola navrhnutá a otextovaná celá webová stránka.
Prispôsobený text
Snažili sme sa web spraviť, čo najviac prehľadný so stručným a výstižným textom. Nie je nič horšie, ako keď je na webe extrémne veľa neprehľadného textu, ktorý sa nechce čítať ani jeho autorovi. Pri rozložení stránky a tvorbe textov si je potrebné uvedomovať, že ľudia najprv prebehnú web, a ak ich niečo zaujme, tak si to začnú čítať. Spravili sme preto výrazne CTA prvky a nadpisy. Obsah sme upravili na základe analýzy kľúčových slov a prispôsobili našej SEO stratégii (o nej si povieme v inej časti). Taktiež sme sa snažili ľuďom uľahčiť, čo najviac “nákupný proces” a hľadanie informácii. Rozdelenie podstránok a ich štruktúra je pomerne jednoduchá. Všetko, čo vás zaujíma viete zistiť na niekoľko kliknutí.
Predpísali sme si dopredu 25 článkov, aby sme publikovali pravidelný a kvalitný obsah . Vedeli sme totiž, že nie vždy budeme mať čas pravidelne písať nové články a pravidelný obsah bol pre nás dôležitý (či už kvôli našim fanúšikom a SEO). Témy sme vybrali na základe toho, čo sa nás ľudia najčastejšie pýtali na sociálnych sieťach a samozrejme na základe analýzy kľúčových slov (chceli sme písať o témach, ktoré sa aktívne riešia na internete).
Úprava doterajšej stratégie
Po otestovaní prvej fázy a potvrdení, že projekt má zmysel a môže mať celkom úspech, sme našu jednoduchú úvodnú stratégiu upravili a definovali si celkom novú. Tá obsahovala množstvo ďalších aktivít a zároveň úpravu tých aktuálnych. Stratégia bola založená na metóde SEE-THINK-DO-CARE.
Prečo sme si ju definovali? Aby sme vedeli, čo máme robiť a čo nemáme robiť.
Veľká časť našich nových aktivít sa hýbe práve okolo novej webovej stránky. Okrem webu sme sa presunuli aj na Facebook, kde sme po odokrytí identity doktorky Andrei Hrubej začali byť viac aktívny a svoju komunitu sme začali budovať aj tu. Doteraz bola jej identita takmer 9 mesiacov skrytá, čo pôsobilo tajomne a mohlo pridávať nášmu profilu o trochu väčšiu atraktivitu. Ešte pred samotným zverejnením jej osoby sme mali množstvo dopytov na nových pacientov pre doktorku. Po zverejnení identity toto množstvo bolo ešte niekoľkonásobne vyššie.

Okrem toho sa pridali aj nové ciele projektu. Jedným z nich bolo získať pre doktorku nových pacientov do ambulancie, v ktorej bola zamestnaná. Zároveň sme si v stratégii určili, že naše služby budeme propagovať úplne minimálne, čo je veľakrát opak toho čo robí väčšina firiem. Áno chceli sme generovať nových pacientov, avšak nenásilnou a prirodzenou formou.
Propagácia prirodzenou formou
Raz za čas sme samozrejme uverejnili aj informáciu, že naberáme nových pacientov a párkrát sme propagovali nejaké výsledky našej práce a referencie (získavanie referencií a ukážka prác je jedna z najdôležitejších vecí v rámci propagovania vašej značky a služieb. Veľa firiem to stále nerieši a ignoruje). Pri väčšine ukážok prác sme sa snažili fanúšikov aj niečo nové naučiť a ľudí sme aj týmito príspevkami ďalej edukovali. Aj pri predajných príspevkoch sme sa teda zameriavali, aby bol obsah aspoň trochu edukatívny.

Avšak takéto predajné príspevky sme robili úplne minimálne, čo je častokrát opak väčšiny firemných profilov. Tie práve uverejňujú primárne takéto tipy hardsellových príspevkov. Tie vám komunitu a pravidelných sledovateľov určite neprinesú. Skôr naopak. Ľudia takéto príspevky práve nemajú radi. Reklamy majú v dnešnej dobe už naozaj dosť a chodia sa na sociálne siete baviť a interagovať s inými ľuďmi. Teraz sa skúste zamyslieť, koľko firemných profilov sledujete vy na sociálnych sieťach kvôli ich obsahu? Teraz, ale myslím naozaj aktívne sledujete, nie len máte niekde hodený lajk alebo follow a za posledných 12 mesiacov ste nevideli ani jeden príspevok. Pravdepodobne by ste vedeli ich počet narátať na jednej ruke, prípadne to číslo sa blížilo k hranici 0,0.
Prirodzená forma reklamy má omnoho väčší efekt, no je potrebné si uvedomiť, že je omnoho náročnejšia na čas a tým aj na financie. Veľa spoločností práve očakáva okamžité výsledky a keď uvidia, že po pár týždňoch až mesiacoch sa investícia nevracia, rušia dané aktivity, čo je obrovská chyba. Takáto aktivita je beh na dlhú trať.
My sme za niečo vyše 12 mesiacov získali bez jedinej platenej reklamy na Instagrame viac ako 10 000 sledovateľov. Aktuálne sa hýbeme nad hranicou 15 000 sledovateľov (stále bez jedinej platenej reklamy). Je za tým kopec práce, vydretých hodín, napísaného množstva obsahu. Kedy očakávame návratnosť? Za dlhú dobu … nám to však stojí za to.
Zmeny, ktoré posúvajú vpred
Ale späť k stratégii. Jedným zo zmien našej stratégie bolo aj upustenie od niektorých aktivít. Sociálne siete sú stvorené primárne na interagovanie medzi ľuďmi. V prvej časti case studies sme si spomuli, že to bola jedna z aktivít, ktorá výrazne naštartovala náš profil. No v aktuálnom stave sme túto aktivitu úplne minimalizovali (Len pre upresnenie. Obmedzili sme interagovanie s inými profilmi mimo nášho IG profilu. Priamo na ňom sme však boli stále aktívny a s ľuďmi sme pravidelne komunikovali). Popri aktivitách z novej stratégie by sme to nestíhali. Zároveň by nám to neprinášalo taký efekt ako aktivity z novej stratégie. Pri mojej práci sa primárne zameriavam na efektivitu a teda na vykonávanie efektívnych aktivít, šetrím tým klientom nemalé peniaze. Inak to nebolo ani v tomto prípade a od danej aktivity sme upustili.
Pri riešení marketingu sa riadim heslom naplánuj, otestuj, upravuj. Ako hovorí Jan Amos Komenský: „To, čo bolo dobré včera, dnes už nestačí a zajtra bude málo to, čo dnes napĺňa naše nároky.“
To, že stratégia bola dobrá doteraz, neznamená, že bude dobrá aj na ďalšie obdobie. Do určitej fázy boli dané aktivity skvelé, potrebné a efektívne. Od určitého momentu však už nie. Preto, ak robím rôzne audity a analýzy predošlých aktivít tak mám vždy na pamäti, že predošlé aktivity klienta môžu byť síce teraz neefektívne a vyhadzovanie peňazí do vzduchu, no vtedy mohli byť v minulosti dostačujúce a na daný stav klienta efektívne. Stretávam sa totiž s rôznymi špecialistami, ktorý okamžite odsúdia a dehonestujú predošlú prácu iných špecialistov. Vtedy to možno prinášalo nejaké dopyty alebo výsledky. Danou aktivitou chcel možno klient niečo overiť, prípadne to malo iný cieľ, ktorý je už naplnený. Aktuálne však daná aktivita nemusí dávať zmysel a je potrebné ju upraviť do efektívnej podoby.
Začali sme sa teda viac zameriavať na web a na jeho obsah, ktorý mohol byť dlhším a výrazne prepracovanejším v porovnaní s tým na Instagrame. Otvorili sa nám aj nové možnosti propagovania obsahu, keďže sme sa už nefixovali len na Instagram. Ďalšie obdobie nás čakalo naozaj veľa zaujímavých aktivít a veľa zmien.
Čo sme zmenili alebo pridali
- Nový web bez zbytočného množstva textov a s jednoduchou štruktúrou.
- tvorba blogových článkov na základe analýzy kľúčových slov. Články sú omnoho viac prepracovanejšie v porovnaní s doterajšími príspevkami na Instagrame. Viac informácii o tvorbe nášho obsahu sa dočítate v chystanom článku SEO a budovanie obsahu (pripravuje sa)
- Komunikácia na Facebooku – budovanie komunity na ďalšej sociálnej sieti. Nie každý má Instagram, preto vďaka ďalšej sociálnej sieti sme sa mohli dostať k ďalším ľuďom a rozširovať o sebe povedomie.
- Minimalizovanie interagovania a komunikácie na iných profiloch. Ušetrený čas sme alokovali do tvorby kvalitného obsahu.
- Nový vedľajší cieľ – noví pacienti.
- Nové pravidlo: minimum hardsell (predajných) príspevkov alebo stories. Stále musí prevládať kvalitný obsah, ktorý bude vzdelávať verejnosť.
Články o projekte
#01 – Skromný začiatok
#03 – SEO a budovanie obsahu (pripravuje sa)
#04 – Ako riešim stratégiu (pripravuje sa)