V poslednej dobe sa stretávam s množstvom prípadov, kedy niekomu hackli účet na Facebooku a odcudzili mu všetky jeho reklamné účty v Business Manageri. Tieto a podobné problémy sú čoraz intenzívnejšie, preto je potrebné svoje kontá dostatočne zabezpečiť pred prípadným odcudzením.
Zistil som, že si veľa ľudí slabo chráni svoje kontá a má nedostatočne nastavenú ochranu vo svojich účtoch. V tomto článku si ukážeme niekoľko tipov, ktoré nám pomôžu výrazne zvýšiť ochranu vášich účtov.
OBSAH
- Nikomu nehovorte svoje heslo
- Two-factor authentication (2FA) ochrana
- Pozor na čo klikáte a čo sťahujete!
- Starý prihlasovací mail
- Skontrolujte si z akých zariadení ste prihlásený
- Admin práva len pre najzodpovednejších ľudí
- Záložní admini
Nikomu nehovorte svoje heslo
Začneme takým štandardným opatrením, o ktorom sa hovorí na každom kroku. Spravte si naozaj kvalitné a dlhé heslo, ktoré určte nikomu nehovorte a nikde si neukladajte. Odporúčam mať samostatné heslo pre Business Manager a samostatné heslo pre mail.
To, že nikomu nehovorte svoje heslo myslím naozaj vážne. Ani marketingovej agentúre alebo freelancerovi. Ak máte vo firme nejaké univerzálne konto, kde má prístup viacej ľudí, odporúčam ich počet, čo najviac eliminovať alebo si na reklamné účty vytvoriť radšej samostatné konto, kde bude mať prístup 1-2 ľudia z firmy. Môžete vo firme mať naozaj maximálne zodpovedných zamestnancov, no vždy sa môže niečo stať vďaka čomu sa účty odcudzia. Zmenšením počtu ľudí, ktorí majú prístup k danému kontu, toto riziko naozaj minimalizujete.
Heslo si vytvorte dlhé, s veľkými aj malými písmenami, číslicami a inými znakmi. Určite si nedávajte niečo na štýl Tomasko123. S takýmto heslom vám účet celkom jednoducho hacknú.
Two-factor authentication (2FA) ochrana
Základným kameňom zabezpečenia je dvojstupňové overenie na vašich účtoch. Nastavte si ho na Facebooku, Instagrame, Business Manageri, Google Ads, Gmaily a na iných kontách, kde sa prihlasujete.
Dvojstupňové overenie si vo Facebook účte nastavíte takto – Prihlásite sa do vášho účtu (v návode som prihlásený cez desktop). Vpravo hore kliknete na button, viď screen nižšie.

Kliknete na Settings & privacy

Kliknete na Settings

Potom kliknete na Security and login

Nájdete si záložku Two-factor authentication a kliknete na Use two-factor authentication.

Tu si môžete vybrať overenie cez SMS, bezpečnostný kód alebo overenie cez overovaciu aplikáciu.
Business Manager
Pre zvýšenie bezpečnosti Business Managera odporúčam nastaviť ako povinnosť mať nastavené dvojstupňové overenie pre užívateľov BM. Prihlásite sa do vášho Business Managera. Prejdete to sekcie Centrum zabezpečenia.

Klikneme na dvojstupňové overenie

Odporúčam nastaviť, aby všetci mali ako povinnosť mať na svojom konte nastavené dvojstupňové overenie. Klikneme teda na Všetci.

Gmail
Dvojstupňové overenie si nastavíte cez tento link. Prihláste sa do svojho Gmail konta a postupujte podľa pokynov.

Google Ads
Prihláste sa do svojho Google Ads účtu. Kliknite na Nástroje a nastavenie a následne na prístup a zabezpečenie.

Potom kliknite na Zabezpečenie.

Kliknite na spôsob overenia.

Následne kliknete na dvojfázové overenie. Zvolíte si dátum odkedy platí dané overenie a kliknete na tlačidlo uložiť.

Pozor na čo klikáte a čo sťahujete!
Už boli prípady, kedy sa podarilo 2FA ochranu obísť a odcudziť účet. Dávajte si naozaj pozor aké aplikácie si sťahujete. Tým, že ich nainštalujete a povolíte im prístup do vášho zariadenia dokážu obísť danú ochranu.
Na internete (a paradoxne najmä na Facebooku) sú rôzne podvodné reklamy, ktoré vás nabádajú k tomu, aby ste si stiahli aplikáciu, cez ktorú môžete efektívne vytvárať reklamy na Facebooku. Prípadne niekto označí vašu FB stránku, že ste porušili nejaké pravidlá, a že daný problém máte riešiť na priloženom linku. Akurát sa stane to, že keď si danú aplikáciu stiahnete alebo kliknete na daný link, môžu vám hackeri odcudziť účet a preinzerovať nemalú čiastku peňazí v Business Manageri.
Toto riziko výrazne minimalizujete, ak nebudete nič sťahovať a na nič podozrivé klikať zo zariadení, kde máte prístup do vašich reklamných účtov. Taktiež ho výrazne minimalizujete, ak nikomu nebudete dávať svoje zariadenia (mobil, počítač, notebook, …), kde máte svoje reklamné účty. Môže sa napríklad stať, že požičiate svojmu malému dieťaťu mobil na hranie a ono omylom klikne na link, na ktorý by nemalo a problém je na svete.
Starý prihlasovací mail
Ako prihlasovací mail do Facebooku majte vždy ten, ktorý pravidelne využívate. Stretol som sa viackrát s tým, že veľa ľudí používa ako prihlasovací mail svoj starý neaktuálny z pred niekoľkých rokov. Mnoho ľudí dokonca ani nevie do svojej mailovej adresy heslo. Takýto účet vám môžu omnoho jednoduchšie hacknúť, preto si určite nastavte ako prihlasovaciu mailovú adresu tú, čo pravidelne využívate. A odporúčam si vybrať takú, ktorá má dostatočnú ochranu. Za mňa odporúčam Gmail.com.
Svoju mailovú adresu na Facebooku zmeníte takto. Vpravo hore kliknete na button, viď screen nižšie.

Kliknete na Settings & privacy

Kliknete na Settings

Potom kliknete na General

Klikneme následne na edit pri Contact (viď. obrázok nižšie)

Klikneme na + Add another email address or mobile number a pridáme novú mailovú adresu.

Svoju novú mailovú adresu si označte za primárnu a svoju starú si z účtu nezabudnite odstrániť.
Skontrolujte si z akých zariadení ste prihlásený
Pre zvýšenie vašej bezpečnosti si raz za čas skontrolujte, z ktorých zariadení ste prihlásený. Ak sa medzi nimi nachádza nejaké, ktoré nepoznáte, jednoducho sa z neho odstráňte.
Takto na Facebooku zistíte v akých zariadeniach ste prihlásený:
Vpravo hore kliknete na button, viď screen nižšie.

Kliknete na Settings & privacy

Kliknete na Settings

Potom kliknete na Security and login

V sekcii Where you’re logged in nájdete zariadenia, v ktorých ste prihlásený.

Dôkladne si ich všetky pozrite. Ak uvidíte nejaké, ktoré pravdepodobne nepatrí vám, pre istotu ho odhláste.
Kliknete na 3 bodky a následne na Log Out.

Odporúčam si takto raz za čas skontrolovať aj autorizované prihlásenia. Tie nepotrebujú overenie pre prihlásenie. Po dlhšej dobe sa môže nakopiť prihlásenie z rôznych zariadení a pre zvýšenie bezpečnosti tieto prihlásenia odporúčam odstrániť.
K týmto prihláseniam sa dostanete takto:
Vpravo hore kliknete na button, viď screen nižšie.

Kliknete na Settings & privacy

Kliknete na Settings

Potom kliknete na Security and login

Tu sa prescrollujte k časti Two-factor authentication. Kliknite na Authorised logins

Prihlásenia staršieho dáta odporúčam raz za čas premazať kvôli zvýšeniu bezpečnosti. Kliknete na loginy, ktoré chcete zmazať (vyznačíte ich ako na obrázku nižšie) a kliknete na tlačidlo Remove.

Admin práva len pre najzodpovednejších ľudí
Administrátorské práva v reklamných účtoch (napr. Business Manager, Google Ads, Google Analytics, …) by ste mali dávať len pre niekoľko najdôležitejších a najviac zodpovedných ľudí. Nie je dobré, aby ste mali v jednom Business Manageri 20 administrátorov. Čím viac administrátorov v účte, tým vyššie riziko odcudzenia, prípadne môže vzniknúť iný problém.
Určite ho odporúčame dať ľuďom, ktorý majú nastavené dvojstupňové overenie (viď vyššie) a dodržiavajú bezpečnostné opatrenia.
Záložní admini
Najhoršie, čo môžete spraviť je, že budete ako jediný administrátor vo vašom reklamnom účte (Business Manager, Google Ads, Google Analatics, …). V prípade zablokovania vášho prihlasovacieho účtu alebo odcudzenia sa nedostanete k vašim reklamným účtom. Majte preto vždy v reklamných účtoch aj nejakého záložného admina, ktorý v prípade problémov s vašim prihlásením sa bude vedieť dostať do vašich účtov.