Ako si vybrať agentúru / freelancera

Keď hľadáme dodávateľa alebo niekoho do projektu, máme častokrát trhu široké možnosti na výber. Nie je však dodávateľ ako dodávateľ. Ako si teda vybrať toho správneho? V tomto článku si ukážeme ako by som si ja osobne vyberal freelancera na projekt alebo agentúru a na záver si ukážeme tip ako zaujať kvalitných freelancerov a agentúry.

Vo svete marketingu sa hýbem už viac ako 8 rokov, a za ten čas som pracoval pre agentúrnu stranu, klientskú stranu, hľadal som dodávateľov do svojich projektov,  freelancoval, viedol som ako teamleader digitálne oddelenie v agentúre a aj spolupracoval s niektorými klientmi formou konzultanta, kde som mal na starosti určitý team ľudí. 

Agentúra vs freelancer?

Často diskutovaná téma, na ktorú sa nedá úplne odpovedať. Bol som na oboch stranách. Niekde je lepší a výhodnejší freelancer, niekde zas agentúra. Niekto hovorí, že pre menšie firmy a projekty je lepší freelancer, pre väčšie firmy a projekty zase agentúry, no s tým určite nesúhlasím.

Pri väčších firmách, aj projektoch môže byť kľudne freelancer / skupina freelancerov (teda freelance team) lepšia voľba ako agentúra, no aj aj nemusí.

Je freelancer lacnejší?

Niekto povie, že freelancer je lacnejší ako agentúra, niekto zas, že nie. Opäť záleží. Seniorný freelancer môže mať kľudne vyššiu hodinovku ako samotná agentúra. Ale zo skúseností vo väčšine prípadov nájdete lacnejších freelancerov. Záleží teda akú hľadáte kvalitu a akú cenu ma nastavenú freelancer / agentúra (vysoká cena nemusí hneď znamenať vysoká kvalita).

Žiadna zastupiteľnosť freelancera?

Niekto zase argumentuje, že freelancer nemá zastupiteľnosť a to je jeho veľká nevýhoda v porovnaní s agentúrou. To nemusí byť pravda, keďže aj samotná agentúra nemusí mať dobre vyriešenú zastupiteľnosť v prípade výpadku špecialistu. Freelancer to, ale má komplikovanejšie v porovnaní s agentúrou, najmä ak pracuje sám.

Agentúra vie pokryť viac oblastí?

Taktiež nemusí byť pravda, že agentúra má výhodu v tom, že vie pokryť viac oblastí a freelancer nie. Áno jeden freelancer ťažko urobí web, copywriting, PPC a SEO v jednej osobe a v dobrej kvalite. Ale freelancer má zase častokrát kontakty na iných freelancerov a môže odporučiť niekoho na danú oblasť. Agentúra zároveň nemusí dodať výstupy v iných oblastiach v rovnako dobrej kvalite (záleží akých má špecialistov vo firme).

Osobnejší prístup?

Freelancer je viac zapojený do projektu a má viac osobnejší prístup ako agentúra – toto tiež nemusí byť pravda. Áno s freelancerom môže byť intenzívnejśia a osobnejšia spolupráca, keďže tu odpadá account manager, ktorý býva štandardne v agentúrach. No to neznamená, že s agentúrou nebudete mať intenzívnejšiu a lepšiu spoluprácu ako s freelancerom.

Vždy záleží koho vyberáte a kto na strane agentúry bude na vašom projekte pracovať. Preto, ak by som si ja osobne vyberal dodávateľa, tak by som si prešiel body, ktoré spomínam nižšie (a hlavne, kto bude na mojom projekte pracovať).

Špecializácia?

Či už hľadáte niekoho na grafiku, PR, PPC, tvorbu webov alebo kreatívnu komunikáciu, zamerajte sa aj na to, na akú oblasť je daný freelancer / agentúra zameraná. V rámci agentúr totiž existujú špecializované agentúry, ale aj full-servisové. Hlavne u nich by som osobne zisťoval aká je ich kvalita oblasti, ktorú hľadáte. Tu si odporúčam zistiť najmä to, kto bude na strane agentúry vykonávať dané služby, viď bod nižšie.

Kto bude na mojom projekte pracovať?

Toto je veľmi dôležitá vec, ktorú si firmy / manažéri / podnikatelia častokrát neuvedomujú. Pri výbere freelancera je to teda jasné, keďže ho hirujeme priamo jeho. Pri agentúre to už tak úplne jasné nie je. Marketingová agentúra nám totiž môže prideliť seniora, mediora alebo juniora. A na tom dosť záleží. 

Pýtajte sa preto agentúr:
–  kto bude na vašom projekte pracovať?
– Aké má skúsenosti?

  • – Na akých projektoch robil? (daný človek, nie agentúra. Tá môže mať super referencie a case studies, ale môže do projektu zapojiť neskúseného človeka, tým pádom je referencia a case studies agentúry irelevantná, keďže daný človek na nej robiť nemusel)
  • – Aké má referencie človek, čo bude na projekte robiť a aké má úspechy z predošlých projektov?
  • – Bude robiť na projekte ešte niekto iný ako daný človek? (či náhodou sa nezapoja aj nejaký juniornejší ľudia)

… v podstate ako keby ste naberali na priamo človeka. 

Môže sa kľudne stať, že v agentúre zmenia na vašom projekte človeka / ľudí a celkovo sa kvalita môže zmeniť dole, aj hore. Prirovnal by som to ku kuchárovi v kuchyni. Ak vaša obľúbená reštaurácia (agentúra) zmení svojho kuchára (špecialistu), kvalita jedla môže byť horšia, ale aj lepšia, ale aj rovnaká. Môže sa však stať, že z vašej obľúbenej reštaurácie sa stane podnik, do ktorého už kvôli jedlu neprídete.

Pýtajte si referencie / case studies

Toto je celkom dôležitá vec pri výbere freelancera / človeka do teamu / agentúry. V case studies si viete pozrieť ako daný špecialista (alebo agentúra) pracuje, aké mal úspechy, prípadne ako rozmýšla, ako vyzerá jeho práca.

Ideálne je zistiť aj pre aké značky robil – tu by som sa spýtal však, čo konkrétne robil. Ak robil pre danú značku menej podstatné úlohy, nejakú mikrokampaň, vytvoril len pár textov, … (záleží akú pozíciu hľadáte) nemusí to byť pre vás nejaký relevantný faktor, ak hľadáte napríklad niekoho seniornejšieho alebo niekoho kto urobil nejaký výraznejší úspech.

Reklamné účty vo vašom vlastníctve

Ak budete hľadať niekoho na vytvorenie a správu reklám (Google Ads, Meta Ads, …) odporúčam si dať vytvoriť reklamy vo vašom účte, kde budete adminom. Pri zmene dodávateľa budete tak stále vlastníkom účtu a reklám, no hlavne nestratíte drahocenné dáta a všetky predošlé kampane.

Toto si odporúčam vyjasniť hneď na začiatku spolupráce.

Pravidelná komunikácia 

Toto je veľmi dôležitá vec pre úspešnú spoluprácu. A dôležité si je to ujasniť hneď na začiatku. Pretože aj od frekvencie a formy komunikácie môže záležať konečná cena freelancera / agentúry. 

Dobrá spolupráca z mojej skúsenosti obsahuje dostatok komunikácia medzi oboma stranami. Bez nej totiž freelancer / agentúra nemusí vedieť na aké veci sa má zamerať, čo má robiť.

Cena / hodinovka

Rolu pri výbere bude hrať určite aj cena. Každá agentúra / freelancer má inú hodinovku. Treba si uvedomiť, že pri veľmi nízkej hodinovke je veľmi veľká pravdepodobnosť, že na projekte bude robiť junior alebo človek s minimom skúsenosti. Môže vás to nakoniec stáť viac, ako keď si zaplatíte skúseného seniora. Najmä v prípade, ak sa jedná o správu reklám, kde človek pracuje s vašimi peniazmi. Na druhej strane najvyššia cena neznamená najvyššiu kvalitu. Treba nájsť najlepší pomer cena / kvalita (a preveriť si kto bude na projekte pracovať, viď body vyššie).

Taktiež samotná hodinovka neznamená, že celkovo služby budú lacnejšie / drahšie. Napr. niekto si môže pýtať 40 eur / hod, prácu urobí za 10 hodín a celkovo bude výsledná cena 400 eur. Niekto môže mať hodinovku 15 eur, robiť to môže 30 hodín, výsledná cena bude 450 eur. Odporúčam sa nezameriavať len na hodinovku, ale pýtať si výslednú cenu a porovnať si to s inými dodávateľmi.

Častá zmena agentúry / freelancera

Za moju niekoľkoročnú prax som si všimol, že niektoré firmy radi menia agentúry a freelancerov za určité obdobie. Niekto raz za pol roka, raz za rok, ale aj raz za XY mesiacov. Za mňa to moc nie je dobrá stratégia, keďže ja osobne som vedel výrazne pomôcť posunúť klienta až za dlhšiu dobu (najdlhšia spolupráca u mňa trvá viac ako 3 roky).

Keď na vašom projekte robí freelancer / agentúra dlhšie, má totiž viac informácii o vás, o vašom projekte, segmente, reklamnom účte, môžu ho napadnúť nové inovatívnejšie veci, … je tu naozaj veľa výhod. 

Samozrejme, ak agentúra / freelancer neprináša výsledky, má zmysel vyskúšať inú. No pravidelne len tak (ak ste spokojní so spoluprácou) meniť dodávateľa, mi nedáva úplne zmysel aj kvôli benefitom dlhodobej spolupráce spomenutej vyššie. Ono totiž nový freelancer / agentúra musí tieto veci navnímať nanovo.

 

Ako budeme kampane vyhodnocovať? (hlavne pri performance)

Ak si budete niekoho hľadať, osobne by som sa spýtal ako sa budú kampane / aktivity vyhodnocovať (najmä pri performance). Na základe akých metrík a na úvod by som si stanovil nejaké ciele a KPI, ku ktorým sa chceme dostať. Aj agentúra / freelancer, aj vy viete potom sledovať, či sa hýbete správnym smerom.

KPI a aj rozpočet by mali ísť najmä z vašej strany. Ak napríklad hľadáte niekoho na PPC pre e-shop, vy viete najlepšie aké máte marže a aké PNO je ideálne, aby ste boli ziskový. Ak KPI stanoviť neviete, môžete sa poradiť so špecialistom alebo agentúrou. Prípadne si zaplatiť externú osobu na konzultáciu, ktorá vám pomôže nastaviť úvod spolupráce s agentúrou / freelancerom.

Tip na záver: Ako zaujať freelancerov / ľudí / agentúry

Ak hľadáte freelancera, ľudí do teamu alebo aj agentúry, odporúčam zadať, čo najpresnejšie zadanie koho hľadáte, a čo očakávate a aký máte budget. Najmä na sociálnych sieťach si všímam, že sa nájdu firmy / ľudia, ktorí zadávajú dopyty štýlom: “Hľadám social media špecialistu, napíšte mi” … bez nejakých špecifických informácii o akú firmu / segment sa jedná, čo presne v rámci danej oblasti chcete, aký je rozpočet, … Týmto si odfiltrujete veľa dobrých freelancerov / agentúr a písať vám budú ktovie aký ľudia / agentúry.

Ako môže vyzerať napríklad taký dopyt? “Hľadáme freelancera / agentúru na správu PPC kampaní (Google Ads) pre e-shop s elektronikou. Sme menší začínajúci e-shop, ktorý mal predtým spustené kampane niekoľko mesiacov. Mediálny rozpočet máme aktuálne nastavený na 1300 eur / mesačne.). 

Ak by ste chceli zaujať kvalitnejších freelancerov, určite odporúčam projekt ešte viac špecifikovať a spomenúť tie najviac zaujímavé veci projektu (niektorí skúsenejší ľudia si vyberajú aj podľa toho). Či sa jedná napríklad o globálny projekt, aké sú plány firmy, pracuje na projekte nejaký zaujímavý senior / človek / firma? Aj takýmito vecami môžete zaujať

X